1 měsíc

v Etiopii změní váš pohled na image Evropy.
Nemá cenu se přesvědčovat o tom, že je pro firmy či produkty důležité to, jak jsou vnímány svým okolím.

Manažeři se snaží „to své“ vylíčit v těch nejlepších barvách. Často ale zapomínají, že pokud jejich sebeprezentace neodpovídá skutečnosti, musí to jednou nutně dopadnout výkřikem „král je nahý“. Proto je dobré, když se člověk může přesvědčit, jak jej jeho okolí opravdu posuzuje. A ti chytří tak mohou na svém obraze i skutečné práci něco změnit.

Strávil jsem měsíc na severu Etiopie. Věděl jsem, že jedu do velmi chudé země. Na každém kroku jsem se ale setkával se skutečností, která ze středu do sebe zahleděné Evropy není tak patrná – místní mě vnímali jako člověka, který přijel jemně řečeno z velmi oslabeného regionu. To, co jsem slyšel od přátel, kteří navštívili nějakou nezápadní zemi, jsem zažil na vlastní oči a uši: svět se obrací směrem k Číně, Indii i Turecku. Evropané jsou sice pro místní stále velmi důležitými „kasičkami“, ale respekt vzbuzují úplně jiné kultury.

Jeden konkrétní příklad za všechny. Při nudném a dlouhém čekání na místní letecký spoj jsem obrátil letenku. Na zadní straně byl inzerát etiopských aerolinií, který sliboval, že za několik „kliknutí“ se můžete ocitnout v Paříži, v Hongkongu nebo v Jihoafrické republice. Na tom by nebylo nic překvapivého. I já jsem si svoje čtyři etiopské vnitrostátní lety objednal z Prahy přes internet. Zajímavé bylo vyobrazení zejména dvou z těch tří destinací. Zatímco u obrázku čínského města byl mladík pracující u počítače s moderním městem v zádech a se sloganem High live in Hongkong, u obrázku Eiffelovy věže ležela mladá dívka u svého notebooku na trávě a slogan zval k víkendu v Paříži. Na pozvánce do jižní Afriky byla pláž a slogan napsaný tak malými písmeny, že jsem jej bez brýlí pořádně nepřečetl. Ale bylo tam cosi o krásách Afriky. Takže Evropa je vnímána jako dobré místo k odpočinku a uvolnění, za tím moderním, dynamickým světem musíte do Číny.

S tím, že Evropa je odcházející kultura, jsem se tam setkával na každém kroku. Včetně více než viditelné přítomnosti Číňanů, jejich zboží a průmyslových zón. Stále nám nedochází to, co vědí už i v chudé Etiopii: V Evropě nejde jen o výši schodku státních rozpočtů, ale o to, zda máme ještě vůbec sílu, odvahu a schopnosti být inspirací pro svět. Může z nás být hojně navštěvovaný a přitažlivý kulturní skanzen. Ale uživí nás to? Je důležité, aby každá firma měla svoji komunikaci, svoje sdělení světu. Neméně podstatné je zjistit si, zda naše okolí tuto naši představu o nás samých akceptuje. Bývají to nemilosrdné, ale užitečné střety s realitou.

Karel Křivan, psáno pro Freshmarketing 9/11

Publikováno 15. 11. 2011 v rubrice PR